Суббота
28.06.2025
02:23
Категории раздела
Дидактичний матеріал за творчістю В. Сухомлинського
Краєзнавство на уроках мови
Зразки творчих робіт
Почуте в народі стане в пригоді
Дидактичний матеріал за творчістю К. Ушинського
Дид. матеріал за творчістю К. Ушинського
Словникові диктанти
Словникові диктанти
Вход на сайт
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 153
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Сайт Петрученко Антоніни Миколаївни
    Главная » Статьи » Дидактичний матеріал

    В разделе материалов: 20
    Показано материалов: 1-10
    Страницы: 1 2 »

    Словникові диктанти

    /slovnikovi_diktanti.docx

    Словникові диктанти | Просмотров: 405 | Добавил: siveryanka | Дата: 28.01.2016 | Комментарии (0)

    Дидактичний матеріал за творчістю К. Д. Ушинського (10 – 11 клас)

    1.

    Дати заголовок поданому уривку. Які різновиди речень переважають у тексті – прості чи складні? Визначити будову першого речення.

                … Мова, звичайно, є одним з наймогутніших вихователів людини; але вона не може замінити собою знань, набутих безпосередньо із спостережень і досвіду. Правда, мова прискорює й полегшує набуття таких знань; але вона може й перешкодити йому, якщо увага людини надто рано і переважно була звернена не на зміст, а на форму думки та й до того ж ще думки чужої… Не вміти добре висловлювати свої думки – недолік; але не мати самостійних думок – значно більший; самостійні ж думки випливають тільки з тих знань, що набуваються самостійно. Хто не віддасть переваги людині, яка збагачена фактичними відомостями і мислить самостійно й правильно, хоч і висловлюється із зусиллям, перед людиною, в якої здатність говорити про все чужими фразами, хоч би й запозиченими навіть у найкращих класичних письменників, значно переросла й кількість знань, і глибину мислення?

     

    2. Прочитати текст, визначити до якого стилю він належить. Пояснити розділові знаки в тексті. Розібрати за будовою виділені слова.

                … Вільна праця потрібна людині сама по собі, для розвитку й підтримання в ній почуття людської гідності…

                … Я тільки який-небудь стан полишає працю – чи то буде наука, торгівля, державна посада, військова чи громадська – він починає швидко втрачати силу, моральність, а зрештою, і самий вплив: починає швидко вироджуватися і поступається місцем іншому, в середовище якого переходить разом з працею і енергія, і моральність, і щастя.

                Матеріальні плоди праці становлять людський здобуток; але тільки внутрішня, духовна, животворна сила праці є джерелом людської гідності, а разом з тим і моральності, і щастя. Цей животворний вплив має тільки особиста праця на того, хто працює.

     

    3. За поданим початком продовжити думку автора своїми роздумами. Пояснити вживання розділових знаків.

                Те, чому ми звикли в дитинстві дивуватися і співчувати, залишає в ньому глибокі сліди, і не для однієї людини улюблений герой дитинства став потім невидимим і часом неусвідомленим керівником життя.

     

    4.  Прочитати текст. Замислитись над змістом прочитаного. Визначити стиль тексту й  тип мовлення. Зробити (усно) пунктуаційний аналіз.

                В огні,що оживляє юність, відливається характер людини. Ось чому не слід ні гасити цього вогню, ні боятися його, ні дивитися на нього як на щось небезпечне для суспільства, ні обмежувати його вільного горіння, а тільки турбуватися про те, щоб матеріал, який у цей час вливається в душу юності, був гарної якості.

     

    5. Переписати, поставити розділові знаки і обґрунтувати правильний їх вибір. (Текст подано без вилучення розділових знаків). Зробити синтаксичний розбір першого речення.

                Мова – найважливіший, найбагатший і найміцніший зв'язок, що з’єднує віджилі, живущі та майбутні покоління в одне велике, історичне ціле. Вона не тільки виявляє собою життєвість народу, а є якраз саме цим життям. Коли зникає народна мова, - народу немає більше. Ось чому, наприклад, наші західні брати, витерпівши всі можливі насильства від іноплемінників, коли це насильство, нарешті, торкнулося мови, зрозуміли, що йдеться тепер уже про життя чи смерть самого народу.

     

    6. Прокоментувати погляди К. Ушинського на речі, про які говориться в тексті. Зробити синтаксичний розбір кожного речення.

                Відберіть у народу все – і він усе може повернути; але відберіть мову, і він ніколи більше вже не створить її; нову батьківщину може створити народ, але мови – ніколи: вимерла мова  в устах – вимер і народ. Та якщо людська душа здригається перед убивством однієї недовговічної людини, то що ж повинна б почувати вона, зазіхаючи на життя багатовікової історичної особистості народу – цього найбільшого з усіх створінь божих на землі?

     

    7. Списати, визначити види підрядних речень. Зробити синтаксичний розбір першого речення.

                Будучи найповнішим і найвірнішим літописом всього народу, мова в той же час є найбільшим народним наставником, який навчав народ тоді, коли не було ще ні книг, ні шкіл, і продовжує навчати його до кінця народної історії. Засвоюючи рідну мову легко й без великих зусиль, кожне нове покоління засвоює в той же час плоди думки й почуття тисячі поколінь, що передували йому й давно вже зотліли в рідній землі або жили, можливо, не на берегах Рейну і Дніпра, а де-небудь біля підніжжя Гімалаїв.

     

    8. За поданим початком скласти усний твір-роздум.

                Праця – єдине доступне людині на землі і єдине гідне її щастя.

     

    9. Прочитати речення. Передати своє розуміння його змісту. Зробити синтаксичний розбір.

                … Виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинне виховувати її не для щастя, а готувати до праці життя.

     

    10. Переписати текст. Пояснити уживання розділових знаків. Розкрити значення виділених словосполучень .

                Привчивши дитину входити в душевний стан інших людей, ставити себе на місце скривдженого й відчувати те, що він має відчувати, - означає дати дитині всю розумову можливість бути завжди справедливою.

     

    11. Прочитати текст. Визначити, до якого стилю він належить. Назвати характерні ознаки цього стилю.

                Мова народу – кращий, що ніколи не в’яне й вічно знову розпускається, цвіт усього його духовного життя, яке починається далеко за межами історії. У мові одухотворяється весь народ і вся його батьківщина; в ній втілюється творчою силою народного духу в думку, в картину і звук, небо вітчизни, її повітря, її фізичні явища, її клімат, її поля, гори й долини, її ліси й ріки, її бурі й грози – весь той глибокий, повний думки й почуття, голос рідної природи, який лунає так гучно в любові до людини, до її іноді  суворої пісні, в рідних мелодіях, в устах народних поетів. Проте в світлих, прозорих глибинах народної мови відбивається не тільки природа рідної країни, а й уся історія духовного життя народу. Покоління народу проходять одне за одним але результати життя кожного покоління залишаються в мові – в спадщину потомкам.


    10 клас   Дидактичний матеріал за творчістю В. Сухомлинського

    1. Замінити  діалог на речення з прямою мовою. Продовжити текст

         Повернулася ластівка з теплого краю та й стала будувати гніздо. Летить ото до ставка, набирає мокрої землі в дзьобик і ліпить гніздечко під стріхою. А в ставку недалеко від берега сиділа жаба. От вони й питає:

    • Ластівко, куди ти землю носиш?
    • Гніздо будую, відповіла ластівка.
    • Що ж воно таке – гніздо? – дивується цікава жаба.

                                                   («Ластівка робить гніздо»)

     

    2. Пояснювальний диктант

    1) Пояснити правопис виділених слів.

    2) Підкреслити слова з ненаголошеними сумнівними голосними е та и.         

                «Три  нещастя є в людини: смерть, старість і лихі діти», - говорить українська народна мудрість. Старість невідворотна, смерть – невловима, перед цими нещастями ніхто не може зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна вберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків твоїх, а й від вас, дітей.

                                                               («Батьківська педагогіка»)

     

    3. Записати речення. Підкреслити слова, в яких можливе чергування приголосних у коренях слів при зміні форми слова чи творенні нових слів

                Умійте берегти й шанувати, звеличувати й удосконалювати людську мову – найтонше й найпримхливіше, найтендітніше й наймудріше, найкрихкіше й наймогутніше, найблагородніше багатство людського духу.

                                                               («Батьківська педагогіка»)

     

    4. Коментований диктант

    Записати текст, поставити потрібні пунктограми

                Є в нашому житті дві сторони одна це праця людини на виробництві її суспільне обличчя і громадянська творчість її обов’язок перед народом і суспільством друга це сфера духовно психологічних і морально етичних відносин сім’я діти обов’язок батьків перед дітьми дітей перед батьками. Це сфера в якій на жаль людина нерідко залишається невігласом рабом або негідником кожна з цих бід так це страшні біди є соціальним злом. Невіглас раб або негідник у сфері духовно психологічних і морально етичних відносин не може бути справжнім громадянином справжнім творцем справжнім патріотом. Людина наскільки багатогранна безкінечна у своїх багатствах і проявах настільки ж і єдина одна біда обов’язково тягне за собою іншу біду.

                                                               («Батьківська педагогіка»)

     

    5. Підкреслити слова утворені префіксально-суфіксальним способом, позначити в кожному з них префікси  і суфікси, пояснити їх значення та правопис

                Вмій відчувати найтонші душевні рухи матері й батька. Їхня хвороба – твоє горе. Їхні невдачі й неприємності на роботі – твоя біда. Їхня ганьба – не тільки твоя ганьба, а й твоє            нещастя, позбутися його можна тільки подолати його. Якщо в сім’ї горе, нещастя, неприємності, твоя відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз. Лише наполегливою працею ти можеш полегшити життя своїх батьків. Ця твоя праця – найтонша людська справа.

                                                               («Батьківська педагогіка»)

     

    6. Записати текст. Визначити його стиль. Пояснити способи творення виділених слів.

                Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, у всіх відношеннях справжня людина.

                Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож нехай кожен  із нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою. Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялася ні одному завойовнику. Знай, справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це робили звірі фашисти але підкорити не можна («Листи до сина»).                       

                                                                                                                            

    7. Переписати, визначити службові частини мови в поданому тексті. З’ясувати їх основні граматичні ознаки. Виконати  морфологічний розбір сполучників.

                Найстрашніше для людини – перетворитися в сплячого з розплющеними очима: дивитися й не бачити, бачити й не думати про те, що побачиш, добро і зло сприймати байдуже; проходити спокійно повз зло і неправду.

                Людина без переконань – квач, нікчема. Якщо ти переконаний, що в тебе на очах діється зло, - нехай серце твоє кричить про це, борись проти зла, добивайся торжества правди («Листи до сина»).

     

    8. Диктант

    Гідність

                Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана і незламна річ – гідність людської особистості. В житті людина зустрічається з красою і підлістю, радістю і горем; в її духовному житті бувають житті бувають години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовлятися від задоволення й піти на жертву в ім’я блага рідної, близької людини, особливо блага дружини і дітей, треба піднестися силою своїх думок, переконань над почуттями і емоційними поривами.

    Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, користуватися матеріальними і духовними багатствами, на які ти маєш право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати свою останню годину. У найважливіших обставинах – навіть тоді, коли життя здається неможливим, не можна переступати ту грань, за якою кінчається владарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів і егоїстичних бажань. Бережи, утверджуй, розвивай, піднось свою людську гідність! Корінь твоєї гідності – в благородних переконаннях і думках.

    Гідність – це мудра влада тримати себе в руках. Благородство твоєї людської особистості виявляється в тому, наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що гідне і що негідне. Гідне повинне стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство і огиду.

                                                                 


    Екологічні міні-диктанти

    /ekologichni_mini.docx

    Краєзнавство на уроках мови | Просмотров: 673 | Добавил: siveryanka | Дата: 24.01.2015 | Комментарии (1)

    Безсполучникове складне речення у народних прикметах

     

     

    Почуте в народі стане в пригоді | Просмотров: 2431 | Добавил: siveryanka | Дата: 22.12.2014 | Комментарии (0)

    Зразки творчих робіт

    Зразки творчих робіт | Просмотров: 650 | Добавил: siveryanka | Дата: 10.12.2014 | Комментарии (0)

    Зразки творчих робіт

    Зразки творчих робіт | Просмотров: 534 | Добавил: siveryanka | Дата: 10.12.2014 | Комментарии (0)

    Зразки творчих робіт

    Зразки творчих робіт | Просмотров: 644 | Добавил: siveryanka | Дата: 10.12.2014 | Комментарии (0)

    Творчі роботи

    Зразки творчих робіт | Просмотров: 546 | Добавил: siveryanka | Дата: 10.12.2014 | Комментарии (0)

    1-10 11-20