9 клас
- Визначити граматичну основу речень, пояснити вживання розділових знаків. Зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.
Для нас нерозривні, мов слова одного пісенного рядка, ці поняття – Десна, Довженко, Сосниця. Маленьке українське містечко, що подарувало світові видатного митця, людину високих духовних прагнень і твердої, мов криця, громадської мужності, нині знане на всіх неосяжних обширах рідної землі й далеко за її межами.
Наш Довженко… Так ми говоримо про людей, чиє життя нерозривно злилося з біографією народу, ввібрало в себе турботи й сподівання мільйонів. Ми говоримо
«наш» ще й тому, що його натхненна творчість, спираючись на крила вікових народних традицій, не обмежилася рамками національної культури, явищем світового масштабу.
- 2. Записати текст. Визначити види речень за будовою, пояснити вживання розділових знаків. Зробити синтаксичний розбір другого речення.
Різними шляхами можна дістатися до Сосниці. Та коло вибирати, щоб уповні перейнятися настроями юного Сашка, то найліпше від Десни – через пором, яких уже небагато знайдеться на українських річках, запашними луками, через мальовниче село Мале Устя й замріяну Убідь. І на південній околиці містечка, колишньому В'юнищі, вам одразу ж всміхнеться з-під кучерявого бузку старенька Довженкова хата…
Жили ми в повній гармонії з силами природи. Зимою мерзли, літом смажились на сонці, восени місили грязь, а весною нас заливало водою, і хто цього не знає тієї радості і повноти життя. Весна пливла до нас з Десни. Тоді ніхто не чув про перетворення природи, і вода текла куди і як попало. Часом Десна розливалась так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й сінокоси. Цілі села тоді потопали, гукаючи собі порятунку.
/ «Зачарована Десна» О. Довженко/
|