6 клас
( іменник, прикметник, дієслово)
К-1
Визначте розряд кожного займенника. Укажіть, де можна, рід і число.
Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси…
Часом і досі ще здається мені, що й зараз поклепай хто-небудь косу під моїм вікном, я зразу помолодшав би, подобрішав і кинувся до роботи.
О. Довженко «Зачарована Десна»
К-2
Прочитайте текст. Випишіть прикметники разом з іменниками, до яких вони відносяться. Назвіть, на що вказує прикметник.
Свідками тисячолітньої історії Новгород-Сіверського є його архітектурні пам'ятки, які зримими і величними символами своєї епохи відтворюють своєрідний колорит давнього міста. Починаючи з 18 століття його домінантою є Успенський собор, навколо якого свого часу створився архітектурний ансамбль Соборної площі.
3кн. «Новгород-Сіверський»
К-3
Прочитайте текст, знайдіть прикметники. Випишіть їх у два стовпчики:
1 - якісні прикметники; 2 - відносні прикметники.
Чимало століть височіє на правому березі Десни Новгород-Сіверський. Небагато міст України мають таку славетну і давню історію. Археологічні дослідження дають змогу стверджувати, що ці землі заселяли ще первісні люди. Цілий період в історії розвитку цивілізації називається юхнівською культурою, за назвою села Юхнове, де було знайдено залишки прадавнього городища.
/3кн. «Н-Сіверський»/
К-4
Переписуючи, поставте іменники в дужках у потрібному відмінку, назвіть його; поставте до кожного слова запитання.
Про писемність (жителі) (місто) свідчать і знайдені (уламок) різноманітного (посуд) з написаними на них (літера). Так заможні міщани позначали свої (річ). Як вважають учені, у Новгород-Сіверському (період) княжої (доба) велися свої (літопис), найвідомішим є літопис (Полікарп).
3 кн. «Новгород-Сіверський»
К-5
Зробіть граматичний розбір виділених іменників.
Культурно-освітнім центром не тільки міста, а й всієї території Новгород-Сіверського князівства був Спаський монастир. Тут священники вчили дітей із заможних родин писати й читати. Учні навчалися писати на спеціально навощених дощечках – церах або на корі берези металевим писалом, один кінець якого був загострений, а другий мав форму лопаточки, якою згладжували воскову поверхню для нового запису.
3 кн. «Новгород-Сіверський»
К-6
Прочитайте, визначте тему тексту. Укажіть рід, число кожного іменника.
До того ж гарно й весело було у нашому городі! Ото як вийти з сіней та подивитись навколо – геть чисто все зелене та буйне.
… Город до того переповнювався рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Вони лізли один на одну, перепліталися, душились, дерлися на хлів, на стріху, повзли на тин, а гарбузи звисали з тину прямо на вулицю.
О. Довженко «Зачарована Десна»
К-7
Записати текст, передаючи числа словами-числівниками. Поясніть правопис числівників.
У 1620 р. Новгород-Сіверський першим серед міст Чернігівщини отримав Магдебурзьке право. На початку національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького став сотенним містечком, у 1796 р. – повітовим центром. У 1923-1925 рр. був центром Н-Сіверського округу.
Занесений до переліку старовинних міст. У 1995р. Н-Сіверський увійшов до Ліги історичних міст України.
3 кн. «Чернігівщина»
К-8
Поставте іменники в орудному відмінку. Поясніть правопис.
Майстренко, Богун, Мазепа, монастир, концтабір, Вітчизна, вірність, незалежність, героїзм, Орлівка, Убідь, Десна.
К-9
Прочитайте текст. Знайдіть слова вжиті в переносному значенні, підкресліть їх.
У селі розкошувала осінь. Вона вкрила багрянцем і золотом дерева. Поля засумували за своєю колишньою красою. Вода в Убіді ще голубіла під високим осіннім небом. У високості бринять ключі останніх птахів. Незабаром прилетить зима і вкриє все навколо срібною ковдрою.
К-10
У кожному рядку викресліть слова, які не мають стосунку до нашого краю. Підберіть іменник до кожного слова.
- Неозорий, безкраїй, степовий, гористий.
- Теплий, спекотний, гарний, тропічний.
- Морський, річковий, озерний, ставковий.
- Риболовецький, шахтарський, хліборобський, сільськогосподарський.
|