Суббота
13.12.2025
09:18
Категории раздела
Словники
Методичні рекомендації
Біографії письменників
Роботи моїх учнів
Посміхнись, читачу!
Цікаво знати
До уваги батьків!
До уваги учнів!
Світ моїх захоплень
Дидактичний матеріал
Виховна робота
Мої нагороди
Мої нагороди
Нововведені твори
Нововведені твори
З досвіду роботи
Календарно-тематичне планування урокік української
Календарно-тематичне планування
презентації
презентаці
відео
відео
Вход на сайт
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 153
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Сайт Петрученко Антоніни Миколаївни
    Главная » Статьи » До уваги учнів!

    Схеми синтаксичного розбору

    Схема синтаксичного аналізу простого речення

    1. Указати, що речення просте.

    2. Тип речення за метою висловлення: розповідне, питальне, спо­нукальне.

    3. Речення окличне чи неокличне.

    4. Охарактеризувати речення за його будовою:

    а) двоскладне чи односкладне (тип односкладного);

    б) поширене чи непоширене;

    в) повне чи неповне (указати, який член речення пропущено);

    г) ускладнене чи неускладнене (чим ускладнене).

    5. Підмет, чим він виражений.

    6. Присудок, його тип, чим він виражений.

    7. Другорядні члени, їх тип, чим виражені, від яких членів речення залежать, яким типом зв'язку з ними пов'язані. (Спочатку розглядаємо групу підмета, а потім групу присудка).

    8. Пояснити розділові знаки.                            

     

     

    Синтаксичний розбір складного речення

    1. Тип речення (складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове).

    2. Сполучниковий чи безсполучниковий зв'язок, тип сполучників.

    3. Види підрядних речень.

    4. Характер підрядності (якщо речення скла­д­но­під­ря­д­не з кількома під­ря­д­ними):

    ·         однорідна підрядність;

    ·         неоднорідна підрядність;

    ·         послідовна підрядність.

     

     

    Синтаксичний розбір складносурядного речення

    1.  Зазначити, що речення складне, сполучникове, складносурядне.

    2.  Дати характеристику речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне) та інтонацією (окличне чи неокличне).

    3.  Визначити всі члени речення.

    4.  Визначити кількість сурядних частин, що входять до аналізованого речення.

    5.  Визначити смислові відношення між сурядними частинами (єднальні, протиставні, зіставні чи розділові) і відповідний тип сурядних сполучників, що їх зв’язують.

    6.  Пояснити розділові знаки між частинами речення.

    7.  Побудувати схему складносурядного речення.

     

     

    Синтаксичний розбір складного речення із різними видами зв’язку

    1. Тип речення.
    2. Частини складного речення.
    3. Кожну частину розглянути окремо як просте або складне речення.
    4. Схема речення.
    Набравши висоту, літак знову почав відриватися від реального світу, хоч і не міг маневрувати, бо праворуч і ліворуч тяглися білі траси повітряних доріг, а часом виринав на овиді якийсь інший швидкохідний літак. (Ю. Мейгеш)
    1. Це речення складносурядне з підрядністю — складається з двох сурядних частин (межа від зіставного сурядного сполучника аа часом...)
    2. Перше сурядне речення за структурою складне — з двома підрядними у послідовному підрядному зв’язку.
    Граматичний аналіз: головне речення — Набравши висоту, літак знову почав відриватися від реального світу; перше підрядне — допустове, друге підрядне — причини.
    3. Друге сурядне речення — зіставне, сполучникове, приєднане за допомогою сполучника а; за структурою — просте, двоскладне, поширене, неускладнене. 

    Порядок синтаксичного розбору складносурядного речення

    1. Вказати, що речення складне, сполучникове, складносурядне.

    2. Визначити кількість частин у реченні, виділити граматичні основи у частинах складного речення, смислові зв'язки між ними.

    3. Пояснити розділові знаки.

    4. Розібрати кожне речення як просте.

    5. Намалювати схему речення.

     

          Схема аналізу складного безсполучникового речення

    1.     Аналізоване речення.

    2.  Яке це речення за метою висловлювання, емоційним забарв­ленням (розповідне, питальне, спонукальне, окличне).

    3.     Безсполучникове, Яка інтонація є засобом зв'язку?

    4.     Кількість предикативних частин, що входять до складу речення (виділити кожну з них)

    5.   Речення з однотипними (однорідними) частинами, з різнотип­ними (неоднорідними) чи ускладненого типу?

    6.     Які смислові відношення існують між частинами складного безсполучникового речення з однотипними частинами (перелік одноча­сних чи сумісних явищ, перелік послідовних у часі явищ, зіставлення чи протиставлення явищ)?

    7.  Яку підрядну частину нагадує собою одна з предикативних ча­стин прогнозованого безсполучникового речення з різнотипними час­тинами (з'ясувальне, часове, способу дії, умови, мети тощо)?

    8.  Якими засобами виражені смислові і синтаксичні зв'язки між предикативними частинами речення (співвідношення часових, видових і способових форм дієслів — присудків, порядок розташування преди­кативних частин, спільний другорядний член, наявність у наступній ча­стині співвідносного займенника чи прислівника, наявність у першій ча­стині слова, що потребує пояснення)?

    9. Перша предикативна частина (аналіз за схемою простого ре­чення: двоскладне, односкладне (тип односкладного); поширене; по­вне, неповне: головні і другорядні члени речення (аналізуються за схе­мою синтаксичного розбору простого речення), словосполучення (від­ношення і зв'язки).

    10.  Друга предикативна частина.

    11. Розділові знаки у складному безсполучникову реченні.

    12.  Схема речення (графічна і лінійна).

     

     

    Категория: До уваги учнів! | Добавил: siveryanka (06.01.2015)
    Просмотров: 4099 | Рейтинг: 4.0/1
    Всего комментариев: 0
    avatar