Запропонована методика дасть можливість довідатися про особливості нервової системи Вашої дитини, що допоможе організувати індивідуальний підхід до кожного учня. Тому намагайтеся бути об єктивним та справедливим у своїх відповідях. Підкресліть ті особливості поведінки, які найбільш характерні для вашої дитини. Домінує той тип темпераменту, де найбільше підкреслених відповідей.
Темперамент дитини
- Любить галас метушню навколо себе.
- Відчуває велику потребу в близьких людях, які могли б підтримати, заспокоїти.
- Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний.
- Швидких відповідей на будь – які запитання від дитини чекати не слід.
- Любить роботу, яку потрібно робити швидко.
- Діти вважають вашу дитину веселою.
- У дитини часто змінюється настрій.
- Частіше мовчить у товаристві дітей.
- не наважується заговорити першим з іншими людьми.
- Не любить галасливих ігор, віддає перевагу усамітненню.
- Уміє довго гратися, або виконувати завдання, не відволікаючись.
- Любить похвалитися, прикрасити події.
- Часто не може всидіти на місці.
- Його легко засмутити.
- Довше за інших зберігає працездатність., не втомлюється.
- Легко переключається з одного доручення на інше.
- Нетерплячий, незібраний, особливо не любить чекати.
- Віддає перевагу копіткій роботі, яка не потребує швидких реакцій.
- Швидко втомлюється, відключається, перестає слухати.
- Вірить в себе, легко переносить невдачі.
Сангвінік – 1, 6, 12, 16,20.
Холерик – 3, 5, 7, 13, 17.
Меланхолік – 2, 9, 10, 14, 19.
Флегматик – 4, 8, 11, 15, 18.
Рекомендації щодо взаємодії з дітьми з різними типами темпераменту:
Сангвінік
• При спілкуванні вимоги до дитини повині бути максимально справедливими.
• Варто давати вихід енергії, стимулювати розкриття потенціалу, здібностей.
• Потрібно виявляти довіру до дитини, здійснювати підтримку, закріплювати віру у власні сили.
• Не давати доручення, пов'язані із довготривалою монотонною діяльністю.
• Допомогу давати у формі відкритої дружньої підтримки.
• Бути максимально вимогливими при скоєнні дитиною навіть незначних порушень
• Така дитина швидко втомлюється від одноманітних занять, швидко руйнуються звички.
• Коли дитина недоброякісно виконала завдання, змусити теж саме завдання виконати ще раз.
• .Формуйте стійкі інтереси, розпочату роботу навчіть виконувати до кінця, виробляйте з раннього віку стійкий інтерес, терпіння, цілеспрямованість.
• Навчіть дитину дорожити дружбою із старими друзями.
• Використовуйте його лідерські здібності в колективі.
Флегматик
• Давайте детальний інструктаж дитині щодо здійснення певної діяльності.
• Не карайте за повільність, некмітливість.
• Стимулюйте вияв щирих почуттів дитини, залучайте його до цікавої діяльності, що розвиває почуття, емоції.
• Необхідно уникати доручень пов'язаних з високим видом діяльності.
• Під час читання творів, в процесі гри, ознайомлюйте дитину з різновидами почуттів, правильно виявляти їх, співчувати, радіти.
• Вітайте кожен вияв самостійності дитини, непомітно допомагайте у складних справах.
• Навчіть правильно переключати увагу під час виконання завдань і раціонально використовувати час.
Холерик
• Не гальмуйте активність дитини у формі прямої заборони.
• Не задовольняйте примхи дітей заради того, щоб вони не нервувалися.
• Раціонально використовуйте енергію дитини шляхом переключення з одного виду діяльності на інших.
• Ніколи не підвищуйте голос дитини, не вдавайтесь до залякування
• Спілкуйтеся з дитиною спокійним, але впевненим тоном.
• Оберігайте нервову систему дитини, обмежуйте впродовж дня ігри, заняття, які призводять до збудження нервової системи дитини.
• За дві години до сну пропонуйте спокійні ігри, види занять.
• Не карайте дитину статичним положенням тіла.
• Необхідно пропонувати дитині такі види діяльності, які б формували довільну увагу, сприяли закріпленню в її нервовій системі процесів гальмування.
Меланхолік
• Виявляйте співчуття та повне розуміння почуттів дитини.
• Дитина важко переносить сильні подразники. Обмежте її новими знайомствами та іграми.
• Така дитина довго адаптується до нового колективу.
• Не допускайте підвищення голосу, окриків, непосильних вимог для дитини.
• Розвивайте у дитини комунікабельність шляхом гри.
• Допомагайте дитині під час виконання завдань, підтримуйте найменший прояв активності.
• Виховуйте волю, наполегливість і почуття власної цінності в колективі.
8. Організовуйте періодично ситуацію успіху
9. Змалку навчіть планувати свою діяльність, розподіляти роботу, щоб уникати навантажень.
10. Тактовно та зацікавлено проникайте у внутрішній світ дитини, здійснюйте моральну підтримку, зміцнюйте віру у власні сили.
Батькам для роздумів „Що робити?”
Якщо ви, батьки, варті своєї обдарованої дитини, то погодитеся з більшістю цих тверджень:
• Я відповідаю на всі запитання дитини, наскільки це можливо, терпляче та чесно.
• Я поставила стенд, на якому дитина може демонструвати свої роботи.
• Я не лаю дитину за безлад на її столі чи в кімнаті, якщо це пов'язано з творчістю і роботу ще не завершено.
• Я надала дитині кімнату або її частину виключно для її занять.
• Я показую дитині, що люблю її не за досягнення та успіхи, а такою, якою вона є.
• Я доручаю дитині роботу по господарству, яку вона взмозі виконати.
• Я беру з собою дитину в поїздки цікавими місцями.
• Я допомагаю їй спілкуватися з дітьми різних соціальних прошарків.
• Я постачаю дитині книги та матеріали для її улюблених занять.
• Я ніколи не кажу дитині, що вона гірша за інших дітей.
• Я привчаю її мислити самостійно.
• Я регулярно читаю дитині.
• Я спонукаю дитину фантазувати та вигадувати різні історії.
• Я кожного дня знаходжу час, щоб побути з дитиною віч-на-віч.
• Я дозволяю дитині грати з різним мотлохом.
• Я ніколи не дражню дитину за помилки.
• Я дозволяю дитині брати участь у плануванні родинних справ і подорожей.
• Я навчаю дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку.
• Я заохочую в дитині максимальну незалежність від дорослих.
• Я вірю в її здоровий глузд і довіряю їй.
• Я допомагаю дитині бути особистістю.
|