Турнір знавців української мови серед учнів 5-6 класів
Мета: сприяти інтелектуальному розвитку дітей; формувати вміння володіти рідною мовою;
Збагачувати,розширювати словниковий запас учнів; розвивати кмітливість винахідливість,творчу уяву.
"…Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь!" (Т.Шевченко)
"Як прислів’я чудове
Йде від роду до роду,
Що народ – зодчий мови,
Мова – зодчий народу" (Д.Білоус)
"Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має." (С.Воробкевич)
УЧИТЕЛЬ
Волошкові очі у моєї мови.
В тих очах відбито калиновий жар
І блакить небесна,й спалах колосковий,
І Дніпра могуча, праведна душа.
Це вона світилася у мою колиску,
Щоб я гінко ріс,до сонця виростав.
Як забути можна мову українську,
Ту,що нам,як матір,рідна і свята?
Солов'їний голос у моєї мови,
В ній бринить зажура, радощі і гнів.
І козацька дума,і гаї-діброви,
І врожайний шепіт золотих ланів.
Бережімо мову-мову українську,
Бо вона, як матір,рідна і свята.
Ведуча. Сьогодні ми зібралися , щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. А зробимо ми це у формі конкурсу між збірними командами 5 і 6 класів. Привітайте учасників!
1 завдання. Ділимо учасників конкурсу на 2 команди.
Придумати назву і девіз команди,обрати капітана.
2 завдання. « Розминка» (на кращого скоромовця)
-Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
-В чаплі чорні черевички,
Чапля чапа до водички.
3 завдання. Чи знаєте ви казки? Тут переплутані назви казок. Відшукайте їх.
Лисичка-сестричка і двоє мишенят
Півник і вовк-панібрат
Цап та семеро козенят
Вовк та баран
Червона качечка
Летючий солдатик
Снігова шапочка
Кривенька королева
Стійкий олов'яний корабель
4 завдання .Пропоную пограти в гру "Закінч прислів’я".
Слово - не горобець…(вилетить - не впіймаєш )
Пташка красна своїм пір’ям, … (а людина - знанням)
Удар забувається… (а слово пам’ятається)
Не дав слова - держись, … (а дав - кріпись)
Учення світ, … (а невчення - тьма)
Книга вчить… (як на світі жить)
Що написане пером… (не вивезеш і волом)
Не кажи "не вмію", … (а кажи "навчуся")
5 задання, де можна проявити свою кмітливість. Спробуйте відгадати загадки:
А відгадайте-но: що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина. (Ім’я)
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка)
Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть,
Давайте ж назовем їх. Це - … (Дужки)
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати "ім’я" –
Зразу стану потрібним і я. (Апостроф)
Що за знак - стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику.
Хто ж бо він?… (Знак оклику)
6 завдання Словограй
Хто придумає найбільше слів із букв слова "Котигорошко". Кожну букву можна використовувати в слові стільки разів, скільки вона зустрічається в даному слові.
Ведучий. Поки учасники команд працюють, послухайте вірш Дмитра Білоуса "Як цар повелів".
Доводилось чути мені:
«Навіщо ті коми дурні? —
Казав п'ятикласник-хлопчак.—
Зі слів зрозуміло і так!»
На це я казав у одвіт:
є притча старезна, як світ,
переказ про вирок царя,
коли привели бунтаря.,
Слузі він диктує в ту мить:
«Карати не можна простить».
Той пише, як цар повелів,
а коми не ставить між слів.
І ось на майдані для страт —
бунтар у кайданах. І кат,
що мав за царя відомстить.
«Карати, не можна простить»,—
слуга об'явля рішенець.
Аж руку підносить мудрець
(усі шанували його):
— Не так прочитав ти, слуго.—
Бо встиг зазирнуть тайкома,
що коми у тексті нема.
Взяв вирок, поправив умить:
«Карати не можна, простить».
Побачив, що кома змогла?
Така колись притча була!
7 завдання . Розсипанка
На картках, які отримують команди треба знайти помилку-вірно розставити розділовий знак:
-В нашому селі багато дерев: троянд, соняшників.
-в зоопарку ми бачили багато зврів: птахів, риб.
8 завдання. Мовна лікарня
Команди отримують "сторінку" із щоденника учениці казкової школи. Вчитель, перевіряючи щоденник, підкресли мовні помилки. А ваше завдання – виправити ці помилки, вказавши правильний варіант.
ЩОДЕННИК
Понеділок
Біологія Написати твір «Підводний світ лужі у дворі.
Укр. мова Як фамілія вчительки?
Фізкультура Постірати кросівки.
Вівторок
Хімія Зробити розтвор солі і підлити комусь у чай.
Математика Згадати, як пользуватися лінійкою.
Біологія Проекспериментувати. чи обідиться чорна кішка, якщо їй перебігти дорогу.
Середа
Укр. літ. Дочитати сказку «Курочка ряба».
Фізика Чи притягує магніт бутилку пепсі-коли?
Музика Зробити причоску сусідці по парті.
Четвер
Історія Скільки стоїли канфети за царя Гороха?
Укр. мова Попроситися до доски.
Ведуча.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає —
Народ говорить. І любов і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
8. Бліц-турнір
Команди по черзі отримують питання, на які потрібно відповідати швидко і влучно. Яка з команд дасть більше правильних відповідей, та й переможе в турнірі.
Хто автори вашого підручника "Українська література"?
Хто автори вашого підручника "Рідна мова"?
Що стоїть посеред Києва?
Що стоїть посеред Землі?
Скільки літер в українській абетці?
Яка остання літера українського алфавіту?
Що треба зробити, щоб майка полетіла?
Чим закінчується і зима і весна?
Що треба Антону, щоб він важив тонну?
Як з марки зробити рамку?
Нею любить хвалитися птиця-перепелиця.
Літера, яку полюбляють хвальки.
Ця літера любить тупотіти, тремтіти, тутукати.
І жоржина, і жужелиця мають їх по дві.
Скількох людей підібрав на свій корабель герой казки "Летючий корабель"?
Скільки днів дід рвав ріпку у казці "Ріпка"?
Завдання. Відновити прислів’я.
ПРАЦЯ — БЕЗДІЛЛЯ. (Відповідь: Маленька праця краща за велике безділля.)
КОРІННЯ — НАСІННЯ. (Відповідь: Яке коріння — таке й насіння.)
СВІТЛО — ТЬМА. (Відповідь: Вчення — світло, а невчення — тьма.)
ДІЇ
Завдання. Виконайте математичні дії та прочитайте слово.
ЧВ+ЕР+ИР–РИР+ТЬ= ... (ЧВЕРТЬ).
КАН+І+КОМ+УЛ–ОМ+И= ... (КАНІКУЛИ).
ПЕМ+РИК–ИК–М+ЕР+ВА= ... (ПЕРЕРВА).
Завдання. Прочитайте слова. Відшукайте «зайве».
ВЕЦІЛЬО, ЛИПЗЕНК, ЧАУРК, ІРОВД.
Відповідь: ОЛІВЕЦЬ, ПЕНЗЛИК, РУЧКА, ВІДРО. «Зайве» слово ВІДРО.
ЯМЧ, РАБАНАБ, ЯОЛ, ҐАЗИД.
Відповідь: М’ЯЧ, БАРАБАН, ОЛЯ, ДЗИҐА. «Зайве» слово ДЗИҐА.
ЛЕЙК, ЛИНСТІПЛА, БАФРА, ТЕІВР.
Відповідь: КЛЕЙ, ПЛАСТИЛІН, ФАРБА, ВІТЕР. «Зайве» слово ВІТЕР.
Підведення підсумків, нагородження активних учасників
|